Cote d'azur Dag 1

8 april 2017 - Lyon, Frankrijk

We vertrokken om 9:00 uur vanuit school naar Lyon. Onderweg werd vertelt wat we gingen doen in Lyon. We hadden 3 stops gemaakt. Uiteindelijk kwamen we om 7 uur ongeveer aan in Lyon

Wachten op de bus

In Lyon kregen we tot 10 uur vrije tijd om ergens te gaan eten. Het was eerst even zoeken om te kijken waar we gingen eten. We liepen als eerste in kle​ine straatje met allemaal kleine restaurantjes maar ook best wel duur. We vonden na een tijdje gelukkig een Italiaans restaurant waar de prijs bij meeviel. Jamie en ik hadden een crêpe gegeten met Nutella de rest had een pizza gegeten waar ze later erge buikpijn van kregen dus ik was wel blij dat ik niet had gekozen voor een pizza.

Na het eten zijn we nog naar de overkant van de brug gegaan en een wat rondgekeken. Daarna zijn we weer terug gelopen naar de verzamel plaats en kwam de bus om ons verder te brengen naar ons hotel.

Het was even zoeken in het begin waar ons hotel lag. We zijn zeker 2/3 keer langs een Ibis hotel gereden wat achteraf niet ons hotel bleek te zijn. Na 10 min rijden kwamen we in ons hotel aan en deden Marco en Yves onze koffer uitladen en 2 andere meisjes deden ons inchecken. ( in de bus werd vertelt wat iedereens taak was doordeweeks)

We hadden best een mooie kamer in Lyon alleen beetje klein en erg warm maar ik heb er heerlijk geslapen.

LyonFoto onderweg naar hotel in LyonOp de brug in Lyon

Dag vragen:

1. Vanaf Maastricht volgen wij de 'autoroute du soleil' . We reizen via de plaatsen Beaune, Metz, Luxemburg, Nancy, Dyon, Thionville. noteer deze plaatsnamen in volgorde van noord naar zuid.

- Luxemburg , Thionville, Metz, Nancy, Beaune.

2. Zoek via google 'maps' de route naar Cannes en voeg deze inclusief de kaart toe bij je antwoorden.

cannes

3. Deze 'autoroute du soleil' wordt met een letter/cijfercode aangegeven, een autowegnr. Welke(e) nummer(s) heeft deze autosnelweg?  A6/A7 officieel A31.

4. Noteer het Franse woord voor tol. Le péage

5. Aan welke rivier ligt Lyon? Rhône

6. Welke wereldberoemde kok komt uit Lyon en heeft hier diverse restaurants en een hotelschool in deze stad? (ook foto van de kok toevoegen)  Paul Bocuse.

Paul_Bocuse

7.Noteer een 4-tal bezienswaardigheden van lyon incl. een toelichting                    - Notre-Dame de Fourvière: Notre-Dame de Fourvière is een basiliek in Lyon. Het gebouw 'kijkt' over de stad heen vanaf de top van de heuvel Fourvière.
-La Croix-Rousse: La Croix-Rousse is een wijk in de Franse stad Lyon, gelegen op de hellingen en het plateau van de heuvel met dezelfde naam. Deze heuvel ligt ingesloten tussen de rivieren de Saône en de Rhône.                                            - Parc des Hauteurs: Het Parc des Hauteurs is een stadspark in Lyon, Frankrijk, op de heuvel Fourvière. Hij verbindt met name de locatie van de basiliek Notre-Dame de Fourvière met de oude begraafplaats Cimetière de Loyasse.                     -Het stadhuis van Lyon: Het stadhuis van Lyon is de zetel van het gemeentebestuur van de Franse stad Lyon.

8.hoe heet het hotel waar wij deze nacht overnachten? Ibis

9. welke faciliteiten heeft het hotel en de hotelkamer. de hotelkamer beschikte over: bureau met stoel, televisie, 2 bedden, douche en wc. het hotel zelf beschikte over een lounge, terras, eetruimte.

10. tot welke 'hotelgroep/keten hoort dit hotel? hotel Ibis